Selasa, 15 Disember 2009

bertukar

Mat namanya. dia sedang duduk bersila atas tanah di laman rumah di sisi sebuah buaian biru. di sisi Mat pula kucingnya yang sejak lahirnya tidak pernah dinamakan. Mat mengusap-mengusap kepala kucingnya.

"engkau ini apa kerja eh? " tanya Mat. "seharian terlentang tidur, senang. kemudian orang bagi makan."

kucing Mat diam. matanya tertutup. cuma misainya yang panjang itu tergerak-gerak. dan sesekali telinganya pun bergerak. kemudian kucing tersebut menguap luas hingga nampak taring-taringnya sampai ke tonsil sekali. bila matanya celik, kucing itu memandang Mat dengan pandangan yang bosan; seperti melihat serangga-serangga tak bermakna atau sampah-sampah.

menurut perkiraan Mat, kucing ini umurnya dalam 5 tahun. Mat tidak ingat bila mula dibelanya kucing itu. hati Mat bengkak bila memandang kucing itu. Mat sudah tua bangka melewati umur 20-an. namun kucingnya itu sudah dahulu "kahwin".

"kau tahu, aku kalau boleh nak jadi kucing," keluh Mat.

kucing itu bangun menggeliat seketika dan meninggalkan Mat terduduk sedang mata Mat mengekori kucingnya berjalan perlahan, macho.

7 ulasan:

khairi berkata...

Mao si kucing ke? haha...so kalo gitu, mat tu mesti ko kan? :P

Dr. Alex berkata...

kucing tu tade nama la

hanif hafiz berkata...

pastu kucing tu g jumpe anak2 die ke..ke die jenis playboy..

tepianmuara berkata...

Salam.
pnah bce cinta berbalas di meja 17?

aku boleh bayang kalau kaulah penulisnya.

kepalakotak berkata...

kisah ni tak ada kena mengena dengan yang hidup, mati, mahupun zombie.

encik tepianmuara,
saya x tulis cerita tu. :D

maharaja anon berkata...

? ?? ????? ?????? ??????? ?
???? ?????? ??? ???????? ?? ??
??? ?? ?? ?????? ???? ????????
arghhhhhh

aMiR LaLoQ : berkata...

dah smpai jodoh kucing tuh,jgn la jeles mat oi~haha