Rabu, 7 Mei 2008

main pukul-pukul

kena pukul mestilah sakit. lagi-lagi kalau kena tumbuk di mata atau perut atau mungkin lebih teruk kalau diterajang-sakti pada bahagian kelakian. nak cakap macam mana ya? tak terkata...

dulu-dulu kita ada dengar pasal budak sekolah mati kena pukul di asrama sekolah. khabarnya kalau tak silap hanya kerana sebuah cerek letrik.

kemudian, kita tetap dengar juga budak kena pukul di asrama sekolah dan di asrama institusi-digelar-sekolah. tak mati, tapi sakit tentunya.

kemudian kita musykil, apa warden mereka buat di sekolah??

memanglah, tak ada siapa nafikan aktiviti pukul-pukul bukan perkara luar biasa malah dah biasa dengar di mana-mana sekolah pun atau di mana-mana institusi-digelar-sekolah. oleh sebab dah biasa dengar ramai buat "don't know". hello....kalau dah biasa dengar maknanya dah teruklah!! sekolah tempat pengajaran hidup bertamadun, bukan hidup primitif zaman batu lama atau baru !!

kita ada juga borak-borak dengan kawan, dan hasilnya, dapatlah diketahui bahawa warden-warden ini selalu didengar ada banyak masalah. pertama, warden bukan seorang warden sahaja tetapi juga seorang ayah atau ibu kepada anak-anak di rumah, pencari nafkah dan lain-lain lagi. tak bolehlah kalau nak berjaga 24 jam di asrama.

kedua, elaun menjadi warden asrama tak seberapa dibandingkan dengan kerja yang mereka kena buat. nak jaga budak bukan senang. letih.

kemudian teman borak kita pula kata: dah tau jadi warden susah, habis tu kenapa jadi warden juga?! lepas tu, tak jaga budak-budak tu daripada 'hurting themself'.

hmm....kita berfikir....entahlah....pening memikirkan hal ni.

bukan senang jadi warden. tapi jadi juga warden. tapi bila dah jadi warden tak buat macam warden.

kemudian teman borak kita sambung lagi:
tengoklah, kalau ada anak diorang kat asrama, lepas tu kena belasah, barulah dia tau rasanya meradang anak kena pukul.
hmm...
kita fikir lagi.
good point. mungkin lepas ni, setiap warden yang menjaga mana-mana asrama perlulah meletakkan seorang anak mereka untuk hidup bersama budak-budak asrama. sebagai catalyst, pemangkin. mungkin..

-kredit gambar: dirembat dari grup sambestarian di friendster. hiasan semata-mata. tidak lebih dari itu. (buat masa ini)-

1 ulasan:

van der shraaf berkata...

mmg best main pukul-pukul...
lagi2 kalau main dengan adik2 kecik..