Rabu, 10 September 2008

jalan-jalan: kuala kubu baru

Semalam gerak ke Kuala Kubu Baru mencari kedai tukang jahit. Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa singkat menjadi panjang kerana melalui jalan alternatif untuk mengelak kesesakan. Lalu ikut lebih raya dan kemudian menyusuri jalan-jalan terpencil; dari jalan-jalan sunyi Bukit Beruntung hingga ke celah-celah kebun.

Kalau difikirkan balik, dah lama tidak berkunjung ke kuala kubu. Kali terakhir ke sana 6 tahun lampau. Lepas 6 tahun, Kuala Kubu masih sama cuma Dataran KKB kelihatan tua dengan cat pudar dan sedikit rosak. Pekan KKB masih juga tenang macam biasa dan nostalgik.


Sampai di kedai jahit, tukang kedai nampaknya tidak begitu bersemangat untuk mengalu-alukan kedatangan. Semua pekerja sibuk menjahit. Mungkin akibat tempahan baju raya yang melampau banyak. Kata tukang kedai, tempahan hanya boleh siap dalam 10 hari. 10 hari terlalu lama. Jadi kedai jahit terbabit ditinggalkan begitu saja.

Malang sekali, tak ada gambar yang terakam sepanjang perjalanan. Keuzuran teknologi telefon mobil tidak membolehkan sebarang imej ditangkap masuk dan disalurkan ke komputer. Hanya imej yang dirembat dari entah mana mampu ditunjukkan.

Ok.

Tiada ulasan: