Rabu, 1 April 2009

kuasa kotak


kisahnya warga-warga petak dan kotak ingin membuktikan kehebatan mereka, dibandingkan dengan warga-warga bulat dan sfera.

mereka mengemukakan kehebatan masing-masing.

warga bulat: roda-roda kenderaan bulat. tayar juga bulat. kalau roda dan tayar kotak, penumpang bas tak lena kerana perjalanan kasar dan terhentak-hentak.

warga kotak: kotak dibuat berbentuk kotak (kiub dan kubus). kotak gunanya simpan barang. dari kotak televisyen hinggalah kotak tisu. kalau kotak tak kotak dan berbentuk bulat atau sfera, maka berguling-gulinglah kotak, mudah hilang, barang rosak.

warga bulat: bola bulat. letak satu bola tengah-tengah padang, tambah 22 orang pemain, berjuta orang terhibur.

warga kotak: skrin televisyen dan komputer, kalau kamu tak sedar, bentuknya petak. skrin bulat tidak memberikan paparan yang sepenuhnya.

warga bulat: planet-planet, matahari dan bintang sfera. sfera satu bentuk yang sempurna, punyai ukuran jejari yang sekata.

warga kotak: (habis idea. berfikir sebentar. kemudian bersuara yakin) kotak mampu mengubah nasib negara, malahan dunia!

warga bulat: tipu. heh.

waga kotak : mana ada. ini buktinya.


-selamat mengundi bagi siapa-siapa saja yang akan mengundi, di mana-mana saja anda. -

Ahad, 29 Mac 2009

mesej

seorang sahabat bertanya. bagaimana untuk menyatakan rasa simpati atas kematian seorang kenalan atau keluarga kepada rakan dalam sebuah pesanan ringkas? macam mana untuk mengucapkan takziah?

jawapan satu:


sahabat kata tak. dia mahu buat ayat takziah.

jawapan dua:


tapi sahabat masih tak berpuas hati dengan jawapan. ayat-ayat yang dikemukakan tidak biasa dituturkan. sahabat mahukan ayat yang kasual.

oleh sebab kehabisan idea, jawapan seterusnya begini:

Khamis, 26 Mac 2009

kebahagiaan dalam seminggu

kepalakotak menggantikan smiley. bulat sudah jadi bosan.
-gambar hiasan-

minggu lepas, kami mengalami satu kebahagiaan. oleh sebab yang tidak diketahui sekolah kami memberikan cuti sehari tambahan. biasanya cuti kami hanya pada hari jumaat. sahaja. 6 hari seminggu tidaklah melelahkan. tambahkan waktu tidur, lelah akan terubat. ini ayat sarkastik.

setelah diberi cuti sehari pada minggu lepas, cuti kami jadi 2 hari.

berikut ialah catatan dalam tempoh 2 hari, bermula hari rabu.

malam rabu.
fikiran dipenuhi dengan "esok tiada kelas. kelas tiada esok. tiada kelas esok." dengan sengaja kami melewatkan tidur malam. seluruh beban persekolahan terasa terangkat. dengan sengaja juga, kami berkesempatan melupakan persekolahan. buku kami letak jauh-jauh.

siang khamis.
selepas subuh, tidur malam diqada'kan. bangkit ketika matahari sudah tinggi. fikiran terisi dengan " esok masih cuti. masih cuti esok. esok cuti lagi." aktiviti pada siang hari penuh keriangan. buku terletak jauh dijeling-jeling.

malam khamis.
buku kami pegang-pegang dan selak-selak saja. tidur malam dilewatkan, terulit dengan mimpi-mimpi indah.
siang jumaat.
hari pasar. ke pasar membeli barang.

malam jumaat.
buka buku. penat seminggu terubat. rasa gembira.

tamat cuti 2 hari kami. jika anda mendapat cuti 2 hari dalam seminggu, sepatutnya anda rasa bahagia dan bersyukur.

sekiranya anda tidak cuti walaupun sehari dalam seminggu dan sedang membaca ini, anda tentunya berkata : awak cuti sehari dalam seminggu, sepatutnya awak rasa bahagia dan bersyukur; anda sememangnya betul dan tiada hujah dapat mematahkan kata-kata anda.

kesimpulan kata, manusia bukan robot. rehat itu penting. elakkan kerisauan mengarut dan macam-macam sehingga mengalami tekanan perasaan dan kemurungan. cuti itu kebahagiaan.

*kemaskini. penambahan catatan biasa jika cuti sehari.*

malam khamis.
penat.
pagi jumaat.
pasar. futsal.
malam jumaat.
esok perlu ke sekolah lagi.

-merindui cuti-cuti yang berlalu. sentiasa dalam hati.-

*satu blog menghimpunkan blog-blog tulisan pelajar malaysia di mesir, tekan sini untuk lompat ke laman.*

Sabtu, 21 Mac 2009

teori tiga elemen

memperkenalkan segi tiga elemen kehidupan pelajar moden.

air merupakan keperluan paling besar: untuk memasak dan kelancaran melakukan rutin harian beristinjak serta memastikan barang-barang yang tidak diingini dinyahkan.

elektrik pula membekal tenaga kepada barangan elektrik seperti komputer, router internet dan paling penting lampu; kerana malam-malam tanpa sinaran lampu kalimantang menerangi rumah ialah malam yang membutakan dan menghindar pelajar daripada mendekati buku.

manusia ialah makhluk sosial yang memerlukan perhubungan dengan rakan-rakan, keluarga dan dalam kes-kes tertentu, rakan rapat juga. dengan terputusnya talian internet, tuntutan perasaan pelajar terganggu lantas menyebabkan perubahan mood mendadak.

terdapat perhubungan antara elemen elektrik dan internet. tanpa elektrik semestinya tiada internet kerana tiada tenaga elektrik yang menghidupkan router. namun tidak semestinya semasa tiada internet, elektrik tiada.

menurut teori segi tiga elemen kehidupan pelajar yang dikemukakan ini, kehilangan 2 daripada 3 elemen akan menyebabkan hilang fungsi pembelajaran seorang pelajar. hal ini disebabkan perasaan pelajar terganggu kerana asas kehidupan mereka terganggu. kebosanan akan memuncak dan klimaks kebosanan akan diakhiri dengan pelajar-pelajar menempatkan kepala di atas bantal, mencari perlindungan di alam mimpi daripada kebosanan yang membunuh.

-bersama kita harapkan muhandis akan bekerja lebih pantas dan cekap-

Isnin, 16 Mac 2009

pengajaran daripada kepala paip

tandas rumah kami ada banyak. banyak juga kepala paip. penghuni rumah kami berjumlah 20 orang. setiap pagi, tengah hari, petang, maghrib dan malam larut akan ada tangan yang akan menggunakan paip-paip di dalam bilik air.

paip rumah kami jenis paip tolak satu hala.

setelah 6 bulan, satu paip tiba-tiba mengalami kerosakan. awalnya air menitik sikit-sikit. puas dipastikan aliran air disekat habis dengan menolak tuil paip ke takat maksima. ada juga cuba untuk menolaknya melebihi takat maksima. namun air tetap menitik.

kami biarkan sahaja begitu untuk beberapa hari.

selepas beberapa hari paip dipinggirkan (tidak diambil kisah), titisan air menjadi aliran air. dalam masa 15 minit, satu baldi air boleh ditadah.

****************************

satu pagi yang ditakdirkan ketika sedang menggosok gigi, kita menggunakan paip berkenaan. setelah siap, kita tolak tuil paip secara malas, tidak sampai ke takat maksimum dan mendapati aliran air dari paip berhenti sepenuhnya.

kemudian kita buat satu eksperimen.

tolak tuil paip sampai habis : air mengalir.
tolak tuil paip hampir-hampir habis (4/5) : air berhenti mengalir.


wah.

kalau kami tahu air yang terbuang sebelum ini dapat diselamatkan. pengajarannya. tak semua perkara boleh diselesaikan dengan tenaga kasar. perlu penggunaan sedikit sel-sel neuron otak untuk mengaplikasikan tenaga.

dalam kata lain melakukan kerja dengan berhikmah.
terima kasih kepala paip kerana mengingatkan hakikat ini.