Sabtu, 23 Januari 2010

bidadari cinta

dia menghayun rambang jaringnya sambil terlompat-lompat seperti mahu mengutip butir-butir bintang berlatar langit malam. satu-satu pari-pari tertangkap dalam jaringnya, kemudian dimasukkan ke dalam balang besar kemas terikat di pinggangnya. sekarang balangnya bercahaya sama intensitinya dengan sebiji mentol 250 watt.

pari-pari bertempiaran cuba terbang lebih tinggi daripada jangkauan jaringnya atau menghilangkan diri di sebalik rimbunan tebal. ribuan tompok-tompok kuning di tengah-tengah gelita semakin jauh. kumpulan cahaya kuning keemasan tadi telah terserak selepas dia mula menyerang dan menangkap pari-pari. cuma balangnya sahaja yang bersinar.

dia menjatuhkan jaringnya. balang besar dipinggangnya diangkat ke muka. pari-pari yang tadi memukul-mukul dinding balang membantah penculikan mereka terdiam gerun. matanya ke dalam sedikit dengan lopak lebam dibawahnya, tidak tercukur kemas; rambut-rambut pandak mencacak dari sisi muka turun ke bawah dagu dan leher, gigi sedikit rompong dan bibir gelap di tengah.

puas melihat hasil tangkapannya dia duduk atas tanah berumput lembab embun malam. balang besar diletakkan di hadapan. dia mencapai pula beg selempangnya dan menggodek-godek. satu lagi balang kaca besar dikeluarkan, diletakkan sebalah balang tadi.

penuh hati-hati dia membuka tutup balang berisi pari-pari, mengambil seorang dan cepat-cepat menutup kembali. pari-pari yang lain diam hanya memerhati. pari-pari dalam genggamannya meronta-ronta. dari jauh dia kelihatan seperti menggengam emas berkilauan. kepala pari-pari tersebut dijentik dan terus jatuh pengsan.

sayap pari-pari tersebut direntap. pari-pari itu terus hilang cahayanya. sayapnya masih memancarkan cahaya. dia kemudiannya menyimpan sepasang sayap itu dalam saku dadanya. pari-pari yang pengsan itu dimasukkan ke dalam balang kosong.

pari-pari dalam balang diserang frantik serta panik melihat rakan mereka diperlakukan begitu. sesetengah yang lain terus jatuh pengsan.

"kamu. semua. akan jadi begini. kamu. semua. (ketawa terkekeh-kekeh) kamu. semua. akan jadi bidadari cinta. kamu kerja dengan aku. aku beri kau makan. pakaian. wang. tempat tinggal. sampai waktunya aku pulangkan sayap-sayap kamu. kamu tahu, kamu tak boleh kembali tanpa sayap kamu."

menjelang pagi dia sudah tidak kelihatan duduk di situ. cuma tinggal puntung-puntung rokok dan bungkusan plastik coklat. pari-pari yang terselamat muncul dari celah-celah daun berkumpul kembali menangisi nasib rakan mereka.

8 ulasan:

anwar azhari berkata...

boleh didapati di mahattah raml, mansyiah, dan lain2..

mereka berpusat di mansyiah.

boleh lawat mereka kalau berkesempatan.

Syafinaz Az berkata...

kesian pari2 cinta

Rahman D berkata...

ayuh kita bergerak...

hUr berkata...

wah. ade dekat mansyiah ke? limited stok kah? :P

khairi berkata...

"kamu semua akan jadi bidadari cinta?"

maksudnya sebelum ni pari2 tu jadi apa?

kalau dah tak ada sayap macam mana nak jadi bidadari lagi?
Tolong terangkan!

aminh berkata...

rahmand

hur

aku harap korang tau apa yang korang cakapkan. =_='

khairi, sok kite bincang kat library.

anwar azhari berkata...

weyh..

leh terangkann sket ape dye sayap pari2 tuh n knape dye direntap si penangkap bidadari cinta tuh??

Humyra berkata...

enid blyton versi melayu. hehehe.sedap jugak bace.