Jumaat, 15 Mei 2009

sumpahan 100, 200 genih

semua orang pun sudah tahu. akan tiba masanya bila semua duit poket habis dibelanjakan, dompet tinggal hanya dompet - segenih mahupun langsung tiada dalam tangan. kemudian pada masa itulah teknologi memainkan perananannya; mencucuk wang.

daripada 500 genih yang dituntut keluar: sehelai 200 genih, dua 100 genih dan dua 50 genih.

tak lama kemudian dua keping nota 50 genih usai. luak. habis. kehidupan hanya berteman nota 200 dan 100 genih yang benar-benar disumpah.

situasi 1.
ke kedai makan. selesai makan. harga sepinggan nasi dan ketulan-ketulan ayam, LE 5. engkau mencapai dompet dalam poket. membukanya. HAH! pakcik di kaunter terkebil melihat engkau mengeluarkan nota 100. katanya, "ada duit kecil?"

situasi 2.
ke kedai makan. bayar dahulu sebelum makan. harga nasi LE 4. dengan selamba engkau menghasilkan nota 100 daripada saku seluar. pakcik di kaunter tiada baki. kemudian, pesanan makanan dibatalkan.

situasi 3.
jangan sesekali jadi sebegini. engkau menaiki tram yang tiketnye bernilai LE 0.25 dengan hanya LE 200 dalam tangan. kemungkinan besar akan menyusahkan penjaga tram.
kerana nilainya yang begitu besar, nota 100 dan 200 genih disumpah. bawa sahaja ke mana-mana. kebanyakkan penjual akan menolaknya. pengemis yang tua mungkin diserang sakit jantung kerana terkejut dengan kemurahan hati engkau (ini bukanlah satu masalah, sentiasalah jadi pemurah).

engkau punyai wang tetapi engkau tak mampu membeli. kalaulah wang 100 dan 200 genih disediakan dengan ciri-ciri penceraian. jadi jika ingin membeli air tebu bernilai 1 genih, engaku boleh mengoyakkan sedikit bucunya untuk menyamai nilai 1 genih.

jalan keluar bagi sumpahan ini, duit 100 dan 200 genih tersebut perlulah dipecahkan dengan:
1)pergi ke pasar raya berhampiran. bukan pasar.
2)membeli isian semula kredit mobil.
3)berbelanja besar di kedai manisan yang mahal-mahal. atau apa-apa kedai yang kelihatan mewah.
namun, engkau boleh sahaja membelanja rakan-rakan di kedai makan dengan wang yang besar nilainya itu demi mendapatkan duit pecah. inilah dinamakan komensalisme. atau jariah. mana-mana yang engkau suka.

1 ulasan:

Nisahaz berkata...

betol3... sikit2, mafish fakkah~ =p