Ahad, 19 April 2009

pengajaran dari kepala paip, lagi

"ini semua salah kepala paip."

*****************************

air mengalir menuruni tiap anak tangga, dari tingkat atas hingga ke aras bawah. awalnya sangkaan kami pekerja bangunan menjadi rajin secara berlebihan. sampai di hadapan pintu tingkat **isikan tempat kosong** , kami dapati semua itu bukan kerja pekerja bangunan. ini semua kerja kepala paip.

habis separuh rumah banjir. dari dapur hingga ke ruang tamu, menyusup lalu bawah pintu ke luar rumah dan turun hingga aras bawah, basah sampai ke pintu masuk bangunan. kalau berlaku di tingkat paling atas, kesannya tentunya lebih dramatik. bayangkan saja air mengalir dari tingkat lapan sampai ke aras bawah, arab-arab pasti terlongo kosong menyaksikan waterworld iskandariah.

semuanya kerana kepala paip. sudah menjadi tanggungjawab kepala paip menahan air daripada keluar, elakkan pembaziran. tapi kali ini kepala paip malas. atau lalai mungkin. atau tidur. lalu kali ini tanggungjawab kepala paip tidak terlaksana.

*************************

rakyat-rakyat tingkat **isikan tempat kosong** lalu bergotong-royong. banjir ini bukan kali pertama. tetapi kali ini lebih teruk daripada sebelumnya. usai mengeringkan rumah, jumlah kerugian dicatatkan seperti berikut:
2 permaidani lenjun, dalam kata lain terbasuh.
1 komputer riba separa lemas namun berjaya diselamatkan.
1 pintu rumah kembang tidak boleh ditutup.
lebih kurang 10 meter persegi lantai rumah bersih berkilau.
berpuluh anak tangga tercuci secara tak langsung.
(semuanya tanpa menigkatkan bayaran bil rumah!)
**************************

semasa semua ini berlaku, kebetulan sedang menghirup teh panas sambil menikmati udara mediterranian. pulang sahaja semua sudah selesai. sebetulnya salah kepala paip. dan terima kasih juga buat kepala paip. rumah jadi bersih.

3 ulasan:

Azhar ZA berkata...

tidak boleh blah.

sobirinH berkata...

LOL!
giler ganas ko cerite :))
haha,, bagus2!

pujaans berkata...

Salam...
selamat aku duk Mesir x pnah jadi lg kjadian cmnie...