Khamis, 12 Mac 2009

belajar dari dora

bukan doraemon.
ini tentang dora si pengembara. budak kecil mengembara bersama rakan monyetnya, boots. selepas subuh buka saluran nickelodeon arab dan tonton rancangan dora si pengembara versi arab. dapat belajar bahasa arab sambil berhibur.

kita mengira anak tangga sama-sama:
wahid, ithnain, talata, arba', khamsa, sittah, sabaa'ah, tamaniah...

pagi yang lepas, kita menonton siri dora si pengembara menyelamatkan anak raja yang di tangkap oleh ahli sihir di sebuah menara tinggi. dalam proses meloloskan diri, kebetulan ahli sihir baru sahaja pulang bersiar-siar dengan menaiki penyapunya. kemudian:

ahli sihir : ha! kamu nak pergi mana? kamu ingat kamu boleh melarikan diri?!

dora dan boots : (serentak) alamak! ahli sihir dah pulang!

putera : tak mengapa. saya ada bola ajaib ini. (lantas mengeluarkan bola ungu dengan bentuk bintang kuning di tengahnya, seakan-akan bebola naga) wahai bola ajaib (menyeru dengan muka serius) tangkap ahli sihir yang jahat ini!!

ahli sihir: (menjadi kecil, kemudian terus disedut masuk ke dalam bola. terperangkap dan marah- marah. tak lama selepas itu berhenti meronta dan bermuram muka. sedih)

dora : tengok tu, putera. ahli sihir bersedih. mungkin kita boleh membebaskan dia dengan syarat dia berjanji untuk menjadi ahli sihir yang baik.

putera : (awalnya ragu) baiklah. saya akan membebaskan kamu hanya kalau kamu berjanji menjadi ahli sihir yang baik.

ahli sihir : (teragak-agak) saya janji....er...saya akan jadi ahli sihir yang baik.
dipendekkan cerita, ahli sihir dibebaskan. pada penghujung rancangan mereka semua, dora, boots, putera dan ahli sihir yang baru sahaja berjanji menjadi baik menari-nari dan menyanyi :

"najahna, najahna!! "
"we did it, we did it!!"

kerana mereka berjaya menyelesaikan siri pengembaraan mereka kali itu, untuk menyelamatkan putera.

ini cerita kanak-kanak, di mana semua orang ialah rakan dan engkau akan diterima selepas bermusuhan dengan berjanji menjadi baik. engkau yang menonton akan tergelak kecil; dunia penuh dengan orang-orang jahat, janji setakat pemanis bibir - sambil merindui untuk kembali bebas daripada tanggungan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sumpah lawak.

ak x tipu.

-tept-

Nurul Athirah berkata...

waa,
minat juga ye dgn kartun..
btw..
dora lebih baik daripada doraemon ..
bla..bla..bla

lily_lolypop berkata...

har har har,
ko ni ade2 je//
lme ak x mengeblog !
cis
agk tidak berkesempatan