Ahad, 11 Januari 2009

kisah 2

jumaat lepas, bersebab lagi-lagi serangan orang-orang jahat terhadap penduduk Gaza satu rapat umum berlaku di hadapan Masjid Ibrahim, Gamek Ibrahim, Iskandariah. muslim dan muslimat berduyun-duyun berkumpul di hadapan masjid, dari ibu-ibu dan bapa-bapa hingga ke anak-anak. masing-masing bawa bersama bendera Palestin bersaiz kecil hingga ekstra besar.

pasukan keselamatan yang berkawal pun bukan calang-calang banyak. berlori-lori.

kemudian seorang kawan, terkesan dalam matanya keinginan yang betul-betul. dia mahu menggambari suasana dengan fotografi. kami kata : bahawa ini bukan negara kita baiklah tidak difotograf. lagi-lagi dengan pasukan keselamatan yang berlori-lori.

keputusan akhir, kami lihat sahaja suasana dari jauh, luar lingkungan manusia yang rapat-rapat.

tukang beri kata-kata ceramah berbahasa arab. kami tak faham maksud yang disampaikan, lagi-lagi hanya mendengar dari jauh. suara semangatnya sayup-sayup kedengaran. diselang-seli dengan takbir. hati sesama muslim punyai tauhid, walau kami tak faham ceramahnya, kami terasa semangatnya.

dalam berjalan pulang kami nampak semua mata menumpu ke arah Masjid Ibrahim. orang-orang menunggu tram berdiri di hujung stesen, mengarah ke masjid. pakcik-pakcik sedang berasap syisya, minum teh dan kopi panas menikmati masa mereka.

untuk sudut kotak lain, klik sini.

(begitu dekat)

2 ulasan:

sobirinH berkata...

check this out: http://leokid.wordpress.com/2009/01/11/amaran-kepada-yang-memboikot/

Muhammad Anas bin Kamarudin berkata...

huhu.. jika berminat membuat lawatan ke penjara bawah tanah.. boleh join kot ketika itu...