Selasa, 8 Mac 2011

balang kaca

ada satu balang kaca. atas puncak bukit. antara bilah-bilah rumput. bagaimana balang kaca berkenaan boleh ada di situ tidak diceritakan. dari puncak bukit kelihatan lampu-lampu dari rumah dan jalan, oren dan putih bersama lampu merah kereta sentiasa bergerak. bulat-bulat jingga berbalam-balam.

hujung pemandangan disekat banjaran titiwangsa mengunjur ke selatan semacam lembaga besar berliput kabus dan pencemaran udara.

dalam balang kaca ada Paul. dia lihat semuanya dari sebalik ketebalan balang kaca. dia dapat rasa hujan dan embun dari dalam. kadang-kadang bila cuaca betul-betul sejuk, dalam balang kaca akan muncul renik-renik air teruap.

satu hari dia membuat keputusan. hendak turun ke bawah bukit. dan itu bermakna dia akan tercampak, terlontar di dalam balang. balang itu akan terguling-guling, memusingkan Paul dan menghentamnya. Paul memberanikan diri. masa itu hampir terbit matahari ketika ayam-ayam pagi mula berkokok.

Paul melihat pemandangan atas bukit sekejap. dia menyimpan imej itu buat bekalannya.

satu, dua, tiga. balang kaca itu pun berguling dari puncak bukit. memecut. dan memecut. terus memecut. sambil Paul terjerit-jerit dalam balang kaca. awalnya dia menjerit kerana cuak dan tidak pasti. kemudian dia menjerit seronok. bila sampai di kaki bukit, balang kaca Paul berhenti berguling. Paul terlentang menengadah. balang kacanya sudah comot dengan lumpur dan rumput mati.

dia menarik nafas lega. sebentar. seminit selepas itu dia memaksa balang kacanya berguling lagi. dia dengar bunyi air deras hampir. semakin hampir. plop!! balang kaca jatuh ke dalam sungai. Paul tahu sungai akan menghilir mengalir ke muara. pengembaraan Paul baru saja bermula.

harapannya, balang kaca akan pecah bila sampai di muara nanti sebab dia mahu berlayar pula.

5 ulasan:

anwar azhari berkata...

pelik

tepianmuara berkata...

pelik.

macam biasa.

jadi, tak pelik.

hah.

Syafinaz Alizaini berkata...

goodluck paul

a wanderer. berkata...

kalo balang pecah,paul nk blayar guna apa?

Hermawan Ari Aji berkata...

Your blog is good, and I like, I hope you love my blog, do not forget to visit my blog at http://lingkupdunia.blogspot.com, well, this is my first visit, and maybe I'll come back again, provided you come to my blog, thanks previous