Rabu, 16 Jun 2010

bisu

kalau anda pergi ke laman fifa, di bar atas belah kanan akan ada pilihan bahasa. arab, inggeris, france, mandarin. paling kanan sekali ada lambang tangan. itu pilihan untuk bahasa isyarat internasional. pagi-pagi buta jam 3 aku menonton berita liputan piala dunia dalam bahasa bisu. tak ada bunyi langsung melainkan beberapa saat awal, bunyi-bunyi efek canggih semasa logo afrika 2010 keluar.

tukang berita bersilang tangan, mengerut dahi, kadang-kadang senyum, kadang-kadang menyeringai - melibatkan banyak ekspresi emosi menggantikan butir-butir kata daripada kerongkong. 8 minit bercakap tanpa bertutur. buat kau rasa bersyukur dapat mendengar dengan sempurna.

dan daripada segala bahasa pertuturan yang indah, puisi-puisi, pantun, prosa dan ayat, beberapa perkataan keramat ringkas yang jauh daripada sopan juga perlu.



dan korea utara, negara tertutup dilabel paksi teror mampu bertahan dan menjaringkan satu gol menentang brazil. pasukan nombor satu dunia menentang pasukan nombor 105. tak mustahil malaysia muncul di piala dunia 2018 kan?

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku nak komen.

tp mcm akn gunakan perkataan yang diajar guru bahasa inggeris itu.

jadi, biar sajalah.




ke x?

Meru berkata...

jolla jolla

AnAk iBu berkata...

haha. lawak ah cikgu neh.
segan ak klo jadi anak dia.
nnti x tahu jawab bila org tnye eh bapak kau cikgu apa?

lily_lolypop berkata...

motif video tu diletak? HAHA

Tanpa Nama berkata...

hidup amin kepala kotak,i love you so much......