Khamis, 18 Februari 2010

pevmen

5 meter hadapan sepotong kayu diletakkan melintang. paku tajam mencacak-cacak daripadanya. 5 meter lagi trotoar akan tamat, diselang dengan jalan tar lebar 3 meter lebih sebelum trotoar bermula semula.

berjalan dengan fikir yang berat, hanya menekur ke bawah memerhati kerikil-kerikil, aku tidak sedar ada sepasang kaki tercatuk kaku di antara selang itu.

lagi 1 meter sebelum kayu melintang itu aku mengambil keputusan untuk turun di sisi trotoar, berjalan di atas tar jalan raya - lantas membatalkan niat asal untuk melompati kayu tadi.

bila melepasi kayu itu baru aku sedar ada sepasang kaki tegak berdiri. seluar slack hijau kekuningan, kasut hitam. dua-dua comot dengan calit tompok simen serta berdebu. aku mengangkat kepala memandang pemilik kaki itu.

pandangan matanya menggambarkan dendam kesumat hitam bercorak kebencian seribu tahun lama, seperti kami pernah berseteru dalam kehidupan lampau. dan sekarang setelah dilahirkan semula kerana gagal mencapai moksha untuk bebas daripada roda kesengsaraan, kami perlu menyelesaikan perseteruan ini yang tertangguh seribu tahun dahulu.

aku mengalihkan jurus pandangan aku ke tempat lain - tidak sanggup melihat dalam kebenciannya. bila pandangan aku jatuh ke trotoar tadi semula, aku nampak bahagian hujung yang baru disimen, masih basah.

perkiraan minda aku menambah simen basah kepada kayu melintang berpaku, diproses dengan logik. jawapannya: kayu melintang itu untuk mengelakkan orang daripada memijak simen yang belum kering. aku tersentap. bukankah aku hampir-hampir memijak bahagian trotoar yang baru disimen tadi?

ooo.

patutlah.

4 ulasan:

AnAk iBu berkata...

trotoar?

Khairi Malik berkata...

trotoar maksudnya jalan yg lebih tinggi di tepi jalan raya utk orang yg berjalan kaki.

ah meng berkata...

tahap moksha ko xckup tggi dan dilahirkan semula sbg kotak.. haha

Dr. Alex berkata...

jurus pandangan=jurus matahari XD
*dragon ball